Ema Rose | Bezlepková laboratoř

d40018692w1-1-1024x683-rebe-love.cz

rebe-love.cz / 6 tipů jak prodat dům dobře a rychle

Pokud uvažujete o prodeji svého domu, bude se Vám možná hodit konkrétní zkušenost. Ten náš jsme prodali do jednoho týdne bez slevy za cenu, kterou jsme chtěli.

Ať už je důvod prodeje jakýkoli, je dobré myslet včas na pár věcí, které zásadně ovlivňují zájem potenciálních kupců i jejich ochotu se rozhodnout rychle. Sami jsme dělali chyby nějakých 9 měsíců a jakmile jsme je dělat přestali, byl dům prodaný cca za týden.

d40018692w10-768x512-rebe-love.cz
--- Rýmařovská dřevostavba byla dobrou volbou co se týče funkce i poměru cena/užitná plocha ---

Prvním a z pohledu objemu peněz i závažnosti změny zásadním konkrétním krokem k naší alespoň částečné nezávislosti na stávajícím způsobu života byl prodej domu. Jako v mnoha případech se na nás naše okolí dívalo jak na vodníka lezoucího z rybníka. Prostě divně…

Někdy na jaře 2016 jsme zjistili, že je pro nás k ničemu vázat se povinnostmi k jednomu místu, na kterém navíc díky práci a dojíždění stejně trávíme jen víkendy. A to ani ne všechny, protože jsme rádi podnikali výlety a cestovali za rodinou. V posledních měsících toho jara jsme jezdili domů opravdu snad jen přespat a v 6 ráno vstávali, abychom byli zase na osmou ve škole a v práci.

Opruz, nuda. K čemu? Takže naše tipy jsou:

1.) Rozhodně se rozhodněte

Zní to jen jako rada pro radu, ale tenhle moment považujeme za zásadní. To, že jsme byli oba přesvědčení, že prodej domu nám prospěje, není to něco vynucené situací a že se těšíme na všechno nové, co potom přijde, bylo hrozně důležité. Když doma panuje shoda, pak při jednání s prodávajícími vystupujete jako šťastní lidé, kteří jim nabízejí něco skvělého a ne zhrzení a k prodeji donucení zoufalci.

2.) Nebojte se stanovit si cenu

Dům jsme prodávali ve chvíli, kdy byly v ČR ceny nemovitostí relativně vysoko a ta naše byla navíc jen 4 roky stará. Na druhou stranu šlo o dřevostavbu, které jsou při prodeji hodnocené hůře než stavby zděné. K tomu jsme dům postavili v lokalitě, která je naprosto mimo zájem většiny – neupravená vesnice dost daleko od větších spádových měst nabízejících příležitosti a infrastrukturu.

Měli jsme v té době ještě naprosto přesně v paměti výši našich nákladů nejen na stavbu samotnou, ale také na vybudování bazénu, zahrady i všeho, co s tím souvisí. Díky tomu jsme si uměli dobře definovat i cenu, za kterou chceme tohle všechno prodat a opustit. Ačkoli nás realitní makléř (jinak ale skutečný odborník a příjemný člověk) směroval k ceně o cca 10% nižší, nedali jsme se a se svou představou uspěli.

3.) Naplánujte prodej na jaro-léto

Při focení nebo prohlídce nemovitosti není nic smutnějšího, než zahrada na podzim nebo v zimě – bez sluníčka, bez listí na stromech a keřích, s vodou v bazénu zelenou a plnou nepořádku díky větru. Všechny zájemce jsme přivítali na zahradě, posadili je venku a nechali nasát něco z atmosféry místa. Když se podívám z okna teď, vidím, že právě taje sníh, protože se oteplilo z asi -10 °C na 3 nad nulou. Vykukují keře s větvemi povislými díky náporu sněhové nadílky z minulých dní. Všude je mokro, bláto…

4.) Upravte zahradu a okolí

Protože jsme společně s domem investovali z hypotéky dost peněz i do zahrady a bazénu, vypadalo okolí domu po těch čtyřech letech už pěkně. Tráva zelená jako na golfu díky závlaze a pravidelnému sekání, v bazénu průzračná voda třpytící se ve sluníčku, stromy už pěkně vzrostlé.

Nejde přitom ale jen o dům samotný a přilehlou zahradu. Rozhodně se vyplatí uklidit i příjezdovou cestu, škarpu, sklidit hromadu štěrku nebo hlíny před plotem. Dojem z celku dělají detaily a ve výběru budoucího domova hrají roli emoce. Asi se shodneme na tom, že už příjezd k domu vytváří nějaký dojem a byla by škoda zájemce zbytečně odrazovat už před vraty.

--- Posekáno, upraveno, může se nabízet... ---

5.) Mějte autentické argumenty pro prodej

Je potřeba se připravit na zásadní a hlodavou otázku každého zájemce, zvlášť pokud je nemovitost pěkná a líbí se mu: „Proč to vlastně prodáváte?“. Odpověď: „Protože jsou tady děsní sousedé, v obci se topí v zimě odpadky a starosta je neschopný ožrala.“ není optimální.

Důvody přesunu jinam se jistě dají najít i lepší a především obecně přijatelnější. Kupující vždy lépe přijme to, že se chystáte na novou životní etapu jinde, ale že místo neopouštíte s nějakém afektu a proto jste domu i zahradě věnovali tolik péče. Předjímat, jaké všechny potíže ho tady mohou čekat, není vaše role. Navíc co je problémem pro jednoho, nemusí být pro jiného.

6.) Vyzkoušejte homestaging

Jak je psáno výše, první 3/4 roku jsme dům nemohli prodat. Nabízeli jsme ho s malou lokální realitní kanceláří. Ta dům inzerovala svými omezenými prostředky a především s fotografiemi, které pořídila paní majitelka během cca 10 minut na svůj letitý kompaktní fotoaparát. Jakmile jsme se rozhodli pro realitku velkou a z minulé spolupráce už ověřenou, která nám v rámci svých služeb poskytla i službu homestaging, ozvali se obratem tři zájemci z nichž hned první podepsali bez smlouvání kupní smlouvu.

Homestaging je už i u nás známá služba. Jde o profesionální dekorování a především focení interiéru i exteriéru. V našem případě šly náklady za jeho provedení za realitkou, ale nezdráhali bychom se je případně uhradit. Finanční benefit byl skutečně obrovský. Pokud jste vybaveni, umíte slušně fotit a není vám estetika úplně vzdálená, můžete při troše snahy a šikovnosti totéž udělat i svépomocí a něco tedy ušetřit.

 

BONUSOVÁ RADA:

Napněte pozitivní myšlenky, věřte si, těšte se. Věříme v sílu vůle. Ta se totiž bezprostředně promítá i do našeho skutečného konání. Optimistický makléř se zdravou sebedůvěrou a úsměvem bude vždycky úspěšnější, než skeptik se svraštělým čelem.

Víme to, máme tu zkušenost 🙂

Přejeme vám hodně stěstí ve změnách větších i skromných…

Přejít nahoru