Fajn, tak jsem si načetl hromady diskusních příspěvků zkušenějších (dnes už) kolegů o karavanech, cestování s nimi, výbavě, předpisech doma i v zahraničí. A pak jsem zjistil, že vlastně vůbec nemám řidičák na karavan.
Samotný řidičský průkaz B opravňuje k řízení osobního auta (hmotnost do 3.500 kg) nebo soupravy osobní auto + přívěs (součet hmotností do 4.250 kg). To by samo o sobě bylo pro nás třeba i dost. Platí to ale pouze za předpokladu, že přívěs nemá víc než 750 kg a to je naopak u rodinného karavanu setsakramentsky málo.
Náš Hobbík má maximální přípustnou hmotnost (tedy hmotnost při jeho tažení) stanovenou technickým průkazem na 1.600 kg. A to se ještě snažíme od výrobce vyprosit schválení zvýšení limitu kvůli možnosti naložit do něj víc nepotřebných nesmyslů.
Aktualizace:
Odpověd výrobce byla nakonec taková, že “naše” náprava se používá u několika modelových a tím i velikostních řad přívěsů Hobby. A protože ten náš je největší/nejtěžší, dovolené zatížení nápravy je na svém maximálním limitu. Není tak už možné jej zvýšit.
Druhá možnost (stále ještě oprávnění B) je táhnout přívěs i s vyšší hmotností než je 750 kg. To ale zase nesmí celá souprava auto+přívěs překročit 3.500 kg. Začátkem roku 2013 prý zabral tlak nizozemských karavanistů, kteří nechtěli skládat složité, dlouhé a nákladné zkoušky na oprávnění B+E a vymohli si tzv. rozšíření B96.
To v praxi znamená, že za pár desítek minut máte za sebou kontrolní jízdu a odcházíte s papírem na místní evidenci řidičů. Tam by mělo dojít k dopsání rozšíření do Vašeho řidičského oprávnění. Cena je cca 2.500,- Kč plus správní poplatek 700,- a lékařská prohlídka cca 100,- Kč. Výsledkem je možnost provozovat soupravu o hmotnosti až 4.250 kg s tím, že přívěs může vážit více než 750 kg.
Protože ale aktuálně přemýšlím o všem možném, co by mě mohlo na cestách i doma živit, byl jsem spíš pro rozšíření na plnohodnotné B+E. To dovoluje zapřáhnout přívěs s hmotností až 3.500 kg za auto se stejným maximálním limitem hmotnosti. Pro náš karavan (a to ještě bez zvýšení, o kterém je řeč výše) by B96 např. znamenalo auto s maximální hmotností 2.650 kg.
To už je pořádný macek, ale zase tak nereálné to v praxi není. Třeba takový Land Rover Discovery TD5 (jako skvělý tahač připadá taky v úvahu) sám o sobě váží nějakých 2.500 kg, VW Multivan (jako náš aktuální favorit ve výběru rodinného cestovatelského auta) zhruba 2 tuny bez nákladu.
Dilema - rozšíření B96 nebo rovnou B+E
Zvolil jsem tedy B+E za nějakých 6.800,- Kč + výše uvedené a nad rámec si ještě připlatil za expresní vydání nového ŘP za 500,- Kč. Trochu jsem spěchal, aby náš Hobbík už nestál na dešti u původního majitele. Celkem náklady tedy 8.100,- Kč.
Znamenalo to nějakou tu teoretickou přípravu u videoprogramů, kde jezdily samé Škody Favorit kolem JZD a samoobsluh postavených v akci „Z“. I chodci a cyklisti měli takové nějaké zvláštní outfity ze šusťáku, krepsilonu a dalších podivných tkanin. Výbava učebny dýchala populárním retrem. Dostaly mě příčné řezy manuální čtyřstupňovou převodovkou, někdejším výdobytkem pokrokové automobilové techniky. Podobně pokrokový byl i počítač s disketovou mechanikou, který ale proti mým skeptickým předpokladům dokázal přehrát již zmíněná videa ve formátu avi.
Jen doufám, že u zkoušky nikdo nebude čekat, že to umím rozebrat a zase složit…
Jízdy probíhaly v součtu tuším přes 6 hodin. V klidném tempu jsme s panem instruktorem projeli blízké i vzdálené okolí starším Fordem Transit se zapřaženým jednonápravovým vozíkem. Nabyl jsem tak mylného dojmu, že to dávám jako král.
První jízda s naším karavanem od Brna domů mi vzala iluze o jednoduchém manévrování. Stejně jako první parkování na dvoře o rozloze náměstí Svatého Marka v Benátkách. Prostě jsem musel potupně odpřáhnout a přívěs zatlačit pod střechu růčo. Ale to trochu předbíhám.
Testy všeho možného, jen ne řidičských dovedností
V den D jsem začal být nervózní. Nějak jsem se odnaučil učit se memorováním, což se ukázalo jako opět nutná schopnost. Elektronické testy na stránkách Ministerstva dopravy (doporučit také mohu aplikaci pro Android) jsou totiž plné tak z jedné třetiny nesmysly, které s praxí za volantem nemají co dělat. Jako pardon, ale co je mi do toho, jestli je vozka jedoucí na potahu s koňmi z hlediska zákona řidič nebo ne? Prostě chápu, že na něj mám brát ohled a jako chodec si mám dát pozor, abych nešlápl někam, kam bych nerad… To je vše.

A přestože jsem se opravdu poctivě snažil projít co nejvíce testů před samotnou zkouškou, nevyhnuly se mi chyby. Otázek je přes 700 (včetně těch „koňských“), takže není úplně pravděpodobné, že Vás při procvičování potkají všechny. Být 100% připraven je tak naprosto nemožné, což na klidu nepřidá. Nakonec jsem udělal dvě chyby, z nichž minimálně jedna se vcelku dala předpokládat. Nechápu, nerozumím, není mi jasné. Sorry jako, ale proč mám do háje pro tahání karavanu vědět takové…nepotřeboviny???
Vyšlo to, konečně mám řidičák na karavan!
Každopádně se dobrá věc podařila. Test i jízdy jsem zvládl a teď už je náš nový příbytek v servisu karavanů tady u nás v Brandýse na doplnění nezbytností – kombinovaný bojler, pečící trouba, LED žárovky, zabezpečení apod. Těšíme se, až nám ho vrátí vyšperkovaný a celý natěšený na naše amatérské začátky. Těš se i ty, Hobbíku!
Honza je táta od rebe-love rodiny, která se před několika lety rozhodla skoncovat se životem plným povinností a stresu. Je původním vzděláním ekonom, ale 25 let podniká v řemesle, kdy po svém tátovi převzal a vede rodinnou kamnářskou manufakturu TEMR.
I on se teď v rodinném týmu podílí na předávání zkušeností psaním do BLOGu či vytvářením e-booků, které vás pomohou nasměrovat ke změně toho, co si změnit sice přejete, ale zatím nevíte jak na to.
Sny se mají plnit tak Žijte taky!